|
|
 |
|
 |
|
 |
Zapraszamy na wystawę fotografii pt. "Jarmarki, targi w Polsce i na świecie. W barwach lokalności" data: 22.08.2007 / autor: Dagmara Hojak / czytano: 697
|
Studenckie Koło Naukowe Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu wraz z Miejskim Ośrodkiem Kultury mają zaszczyt zaprosić na wystawę fotografii reportażowej pt. "Jarmarki, targi w Polsce i na świecie. W barwach lokalności. Otwarcie wystawy nastąpi 23 sierpnia 2007 roku o godz. 17:00 w Galerii MBWA "Jatki" przy ul. Kościuszki 4 w Nowym Targu.
23 sierpnia 2007 roku o godz. 17:00 w Galerii MBWA "Jatki" nastąpi otwarcie wystawy fotograficznej "Jarmarki, targi w Polsce i na świecie. W barwach lokalności". Prezentowane zdjęcia zostały wykonane przez członków Naukowego Koła Etnologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Celem wystawy jest przybliżenie charakteru dzisiejszych jarmarków w Polsce i na świecie. Potocznie jarmarki i targi kojarzone są z kiczem, tandetą i głośnymi przekupkami. Same terminy jarmarki i targi są różnie definiowane w zależności od kultury i społeczeństwa przybierając niecodzienny charakter. Jarmarki i targi to nie tylko przejawy społecznych kontaktów regulujących stosunki międzyludzkie. Wbrew potocznemu kojarzeniu jarmarki i targi funkcjonują nie dlatego, że ich charakter jest niezmienny, trwały sprzed dziesiątków lat. Ich ponadczasowość polega na subtelnej modyfikacji funkcjonalnej. Obecnie można zauważyć, że targi i jarmarki doskonale przystosowały się i zaaklimatyzowały na współczesnym rynku konsumpcyjnym. Ich nowoczesność polega na tym, że punkt ciężkości z relacji między mieszkańcami danego regionu przeniósł się na relacje międzynarodowe czy międzykulturowe. Przejawy kulturowe, czym były i są jarmarki oraz targi przyjmują obce elementy modyfikując na własne kulturowe podłoże (np. współcześni łapacze snów w Ameryce Południowej) w których uczestniczą turyści, mający możliwość obserwacji, współuczestnictwa i doświadczania niecodzienności w codzienności. Centra handlowe i markety nie stanowią konkurencji dla straganów pod gołym niebem. Potoczne rozumowanie, że globalizacja przyczynia się m.in. do homogenizacji stylu życia ludzi wszystkich kultur, w praktyce nie znajduje uzasadnienia, ponieważ globalizacja i mass media przyczyniają się do popularyzowania rodzimych i zagranicznych jarmarków i targów, ściągając tłumy turystów oraz współczesne koncerny przemysłowo-konsumpcyjne. Błąd potocznego rozumienia procesu globalizacji polega na skupieniu się tylko na jednym jej aspekcie, komercjalizacji bez dostrzeżenia, że im silniej globalizacja zaznacza swoją obecność, tym wyraźniej uwidoczniają się akcenty specyfik kulturowych. Reportażowe zdjęcia (stanowiące doskonały materiał empiryczny, zebrany podczas badań terenowych przez pracowników naukowych oraz studentki Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej) ilustrują wspomniane wyżej zachodzące zjawiska we współczesnym świecie. Jarmarki i targi nie stanowią reliktu, zatrzymanego w czasie obrazu, lecz są jednym z wielu wymiarów kultury, który wciąż poddaje się przeobrażeniom. Doskonale wkomponowują się w nowoczesność dzisiejszego, globalnego świata. Dagmara Hojak

|
0 + « |
|
|
 |
|
|