Zapraszam
na program, gdzie mit w sposób cudowny
łączy się z muzyką, poezją i malarstwem.
Twórczość Karola Szymanowskiego, jednego
z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku,
jest klasycznym przykładem czerpania z
różnych źródeł kultury. Jeżeli dzisiaj
poszukujemy nowoczesnych i wielokulturowych
wzorców, to warto - jak myślę - zastanowić
się nad fenomenem genialnego kompozytora,
który z porównywalną pasją i talentem
odwoływał się do tradycji narodowej i
ludowej (Stabat Mater, Mazurki, Pieśni
kurpiowskie, balet Harnasie), jak i antyczno-śródziemnorskiej
(Mity, opera Król Roger).
Folklor
góralski nasycał kompozytora nieokiełznanym
żywiołem i naturalnością, natomiast mit
śródziemnomorski bogactwem starej kultury.
Jak pisze w powieści Efebos oczarowany
mitem Sycylii: "W półśnie, półjawie
stoi Inok Porfiry wsparty o potężny maszt,
na szczycie którego powiewa purpurowa
chorągiew Cezarów z uwieńczonym krzyżem
w środku. Życie jego staje się nagle cudem,
z dawna zapomnianym mitem, zaczarowaną
baśnią..."
Na spotkaniu zagramy słowem, obrazem i
muzyką. Głównym jego aktorem będzie Andrzej
Głowaczewski - muzykolog i krytyk z Towarzystwa
Muzycznego im. Karola Szymanowskiego z
siedzibą w "Atmie" w Zakopanem.
Andrzej Głowaczewski jest autorem wystawy
Karol Szymanowski klasyk XXI wieku, której
premiera miała miejsce w listopadzie 2005
w Filharmonii Krakowskiej podczas I. Festiwalu
Muzyki Polskiej. Dzięki uprzejmości Polskiego
Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie ta arcyciekawa
wystawa składająca się ze zdjęć, collages
i komentarzy, zostanie specjalnie zaprezentowana
w programie Korespondencja sztuk w Nowym
Targu.
Autor
projektu: Zbigniew Baran