02.02.2006

Korespondencja Sztuk "Karol Szymanowski i mit śródziemnomorski"
- wykład Andrzeja Głowaczewskiego

 

Zapraszam na program, gdzie mit w sposób cudowny łączy się z muzyką, poezją i malarstwem.
Twórczość Karola Szymanowskiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku, jest klasycznym przykładem czerpania z różnych źródeł kultury. Jeżeli dzisiaj poszukujemy nowoczesnych i wielokulturowych wzorców, to warto - jak myślę - zastanowić się nad fenomenem genialnego kompozytora, który z porównywalną pasją i talentem odwoływał się do tradycji narodowej i ludowej (Stabat Mater, Mazurki, Pieśni kurpiowskie, balet Harnasie), jak i antyczno-śródziemnorskiej (Mity, opera Król Roger).

Folklor góralski nasycał kompozytora nieokiełznanym żywiołem i naturalnością, natomiast mit śródziemnomorski bogactwem starej kultury. Jak pisze w powieści Efebos oczarowany mitem Sycylii: "W półśnie, półjawie stoi Inok Porfiry wsparty o potężny maszt, na szczycie którego powiewa purpurowa chorągiew Cezarów z uwieńczonym krzyżem w środku. Życie jego staje się nagle cudem, z dawna zapomnianym mitem, zaczarowaną baśnią..."

Na spotkaniu zagramy słowem, obrazem i muzyką. Głównym jego aktorem będzie Andrzej Głowaczewski - muzykolog i krytyk z Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego z siedzibą w "Atmie" w Zakopanem. Andrzej Głowaczewski jest autorem wystawy Karol Szymanowski klasyk XXI wieku, której premiera miała miejsce w listopadzie 2005 w Filharmonii Krakowskiej podczas I. Festiwalu Muzyki Polskiej. Dzięki uprzejmości Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie ta arcyciekawa wystawa składająca się ze zdjęć, collages i komentarzy, zostanie specjalnie zaprezentowana w programie Korespondencja sztuk w Nowym Targu.

Autor projektu: Zbigniew Baran